Μαύρος Καθρεφτής, μια βρετανική σειρά ταινιών που έκανε πρεμιέρα το 2011, παρουσίασε έναν φανταστικό κόσμο όπου οι άνθρωποι αλληλεπιδρούσαν στενά με την τεχνολογία μέσω εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας. Στην ταινία, οι άνθρωποι δραπέτευσαν από τις ταλαιπωρίες της ζωής όπως την ξέρουμε, αλλά παρόλα αυτά είχαν σημαντικές εμπειρίες. Στην πραγματικότητα, η «πραγματική ζωή» ήταν εικονική και όλοι δούλευαν με ένα σύστημα σημείων. Γρήγορα προς τα εμπρός στο σήμερα και αυτό που ήταν μυθοπλασία το 2011 γίνεται σιγά σιγά πραγματικότητα με τις δυνατότητες αυτού του μετασύμπαντος.
Τι είναι το Metaverse;
Στις 28 Οκτωβρίου 2021, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Facebook, Mark Zuckerberg, ανακοίνωσε ότι η εταιρεία έκανε rebranding και άλλαζε το όνομά της σε "Meta".
Από τότε που κυκλοφόρησε αυτή η είδηση υπήρξαν πολλές ερωτήσεις. Τι προσπαθεί να κάνει το Facebook; Τι είναι το Metaverse; Ποιες είναι οι βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις; Πώς θα άλλαζε τον τρόπο που ζούμε και κάνουμε πράγματα; Πώς θα επηρεάσει την έννοια του χρήματος; Πόσο σύντομα θα γίνουν όλα αυτά;
At Coinrule, δεν αφήνουμε καμία ερώτηση αναπάντητη. Ας βουτήξουμε λοιπόν βαθύτερα σε αυτό το θέμα.
Ένα ψηφιακό παράλληλο σύμπαν
Αν και φαίνεται έτσι, η λέξη «μεταβερνίκι» δεν είναι στην πραγματικότητα μια νέα λέξη. Ήταν ένα τσιτάτο από τη δεκαετία του '90, όταν έγινε δημοφιλής από τον Neal Stephenson στο μυθιστόρημα του 1992, Snow Crash.
Στο βιβλίο, ο Stephenson περιέγραψε το μετασύμπαν ως ένα «κοινό φανταστικό μέρος για το κοινό διαθέσιμο στο διαδίκτυο και προβαλλόμενο σε γυαλιά εικονικής πραγματικότητας».
Σήμερα, οι ειδικοί έχουν περιγράψει το μετασύμπαν ως ένα ψηφιακό παράλληλο σύμπαν. Κάποιοι προβάλλουν επίσης ότι είναι το μέλλον του Διαδικτύου.
Το μετασύμπαν είναι το διαδίκτυο, γεμάτο με εμπειρίες εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας. Σκεφτείτε τον ως έναν κόσμο όπου μπορείτε να έχετε πραγματικές εμπειρίες εικονικά.
Αν και κάποια από την τεχνολογία που απαιτείται για το σύμπαν είναι επί του παρόντος διαθέσιμη, υπάρχει πολύς δρόμος μέχρι να γίνει ευρέως διαθέσιμο το μετασύμπαν.
NFTs και το Blockchain στο Metaverse
Ένα από τα πιο κοινά νέα ακρωνύμια τα τελευταία χρόνια είναι το "NFT" (non-fungible tokens).
Οι ειδικοί είπαν ότι τα NFT και άλλες παρόμοιες τεχνολογίες είναι ένα κρίσιμο μέρος του μετασύμπαντος επειδή, μαζί τους, το μετασύμπαν έχει ένα συνεκτικό παγκόσμιο νομισματικό σύστημα.
Υπάρχουν περιουσίες που πρέπει να γίνουν για εκείνους που τοποθετούνται και αξιοποιούν τις αναδυόμενες τεχνολογίες όπως το παιχνίδι για να κερδίσουν και τα NFT.
Στα χρηματοοικονομικά, ένα περιουσιακό στοιχείο που δεν διακρίνεται από και είναι ανταλλάξιμο με άλλες περιπτώσεις του ίδιου περιουσιακού στοιχείου λέγεται ότι είναι ανταλλάξιμο περιουσιακό στοιχείο. Για παράδειγμα, τα νομίσματα και τα κρυπτονομίσματα είναι ανταλλάξιμα περιουσιακά στοιχεία – δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ 2 ξεχωριστών δολαρίων ή 2 ξεχωριστών bitcoin.
Οποιοδήποτε δολάριο μπορεί να ανταλλάσσεται με οποιοδήποτε άλλο δολάριο. Ομοίως, οποιοδήποτε bitcoin μπορεί να ανταλλάσσεται με οποιοδήποτε άλλο bitcoin.
Αντίθετα, ένα μη ανταλλάξιμο διακριτικό είναι ένα μοναδικό περιουσιακό στοιχείο που είναι εναλλάξιμα. Είναι μοναδικό επειδή η αξία ενός NFT είναι μοναδική για τον ιδιοκτήτη. Για παράδειγμα, η ψηφιακή τέχνη που σας θυμίζει τη γιαγιά σας μπορεί να αξίζει $1000 για εσάς. Λοιπόν, μαντέψτε τι; Σε αυτό μπορείτε να ορίσετε την τιμή του.
Τα NFT είναι ένας ασφαλής, αποκεντρωμένος τρόπος αναγνώρισης και απόδειξης της ιδιοκτησίας ενός εικονικού περιουσιακού στοιχείου. Τα NFT αποθηκεύονται στο blockchain. Με αυτόν τον τρόπο, ο καθένας μπορεί να κατέχει αυτά τα διακριτικά και να κατέχει ψηφιακά στοιχεία. Οποιοσδήποτε «πουλάει» ένα ψηφιακό προϊόν (είτε πρόκειται για τέχνη, μουσική ή οτιδήποτε άλλο) πουλά απλώς την απόδειξη ιδιοκτησίας του περιουσιακού στοιχείου.
Τα NFT δημιουργούνται και προστατεύονται με την τεχνολογία blockchain. Ωστόσο, η διαφορά μεταξύ των NFT και, ας πούμε, του bitcoin ή του ethereum είναι ότι δεν υπάρχει γενική εμπορεύσιμη αξία που συνδέεται με ένα NFT από μόνο του.
Το Facebook μετονομάζεται σε "Meta"
Με την πάροδο των ετών, το Facebook έχει εξελιχθεί από μια πλατφόρμα κοινωνικών μέσων. Με αγορές όπως το Instagram και το Whatsapp, η εταιρεία πάντα έδειχνε τη φιλοδοξία της. Υπό αυτό το πρίσμα, η αλλαγή του ονόματός του δεν προκαλεί έκπληξη.
Σε αυτό το σημείο, η εταιρεία έχει πολλές θυγατρικές και επιχειρηματικές γραμμές και είναι λογικό να αλλάξει το όνομα από την κύρια εφαρμογή της για να ταιριάζει με το ευρύτερο όραμά της.
Στη δήλωσή του, ο Ζάκερμπεργκ είπε:
«Πιστεύω ότι υπήρχε απλώς μεγάλη σύγχυση και αμηχανία σχετικά με το να γίνει η επωνυμία της εταιρείας και η επωνυμία μιας από τις εφαρμογές κοινωνικών μέσων… Νομίζω ότι είναι χρήσιμο για τους ανθρώπους να έχουν μια σχέση με μια εταιρεία που είναι διαφορετική από τη σχέση με οποιοδήποτε συγκεκριμένο από τα προϊόντα, που μπορεί να αντικαταστήσει όλα αυτά».
Τον Μάρτιο του 2014, ο Mark Zuckerberg αγόρασε την Oculus, μια εταιρεία που παράγει ακουστικά VR, για 2.3 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτή η κίνηση μπορεί να θεωρηθεί ως πρόδρομος αυτής της αλλαγής επωνυμίας και του μέλλοντος του Διαδικτύου.
Υπάρχουν πολλά να περιμένουμε στο metaverse, είτε θέλετε να επενδύσετε σε αυτό είτε να γίνετε ενεργό μέρος της εμπειρίας.
Real Opportunities In The Metaverse
Παρόλο που υπάρχει πολύς δρόμος μπροστά μας, υπάρχουν πρώιμα σημάδια ότι το μετασύμπαν αναπτύσσεται, όπως οι ψηφιακοί κόσμοι που τροφοδοτούνται με κρυπτογράφηση, π.χ. Decentraland. Αυτό είναι το πρώτο βήμα ανάμεσα σε πολλά.
Στο μετασύμπαν, οι άνθρωποι μπορούν να ακολουθήσουν όλες τις πτυχές της ζωής. Αυτό σημαίνει ότι σχεδόν κάθε βιομηχανία που υπάρχει σήμερα μπορεί να υπάρχει στο μετασύμπαν. Το metaverse θα εισαγάγει επίσης μια νέα πραγματικότητα και θα προσφέρει σταδιακά τεράστιες ευκαιρίες για ψηφιακή ιδιοκτησία.
Ακριβώς όπως όταν συνέβη η έκρηξη του Διαδικτύου, το πολυσύμπαν θα έρθει με πολλές ευκαιρίες. Δεν είναι περίεργο που ο Mark Zuckerberg έχει βάλει ένα τόσο μεγάλο στοίχημα σε αυτό.
Εικονικά προϊόντα
Με τα εικονικά προϊόντα, οι επιχειρήσεις μπορούν να εισέλθουν σε νέες αγορές και να διευρύνουν τις προσφορές τους. Για παράδειγμα, η αγορά περιορισμένης έκδοσης κεφαλόδεσμου Gucci στο metaverse μπορεί σύντομα να είναι η νέα «υψηλή μόδα» που θα φορέσετε σε εικονικές εκδηλώσεις.
Ομοίως, το metaverse θα παρουσιάσει ποικίλες ευκαιρίες για όλα τα είδη των εμπορικών σημάτων να πουλήσουν εικονικά προϊόντα.
Ευρύτερη εμβέλεια
Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί η βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών είναι πιο πολύτιμη από τη βιομηχανία του αθλητισμού και του κινηματογράφου μαζί; Το μετασύμπαν προβάλλεται σαν ένα ρεαλιστικό και πιο εμβυθιστικό εμπειρία βιντεοπαιχνιδιού.
Αυτό θα ανοίξει πόρτες για τις επιχειρήσεις να διαφημιστούν και να προσεγγίσουν μεγαλύτερο κοινό. Όταν τελικά συμβεί, το μετασύμπαν θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η διαφήμιση.
Απαίτηση για δεξιότητες
Για να συμβεί το metaverse, θα υπάρξει μια τεράστια έκρηξη και συνεργασία μεταξύ των δημιουργών παγκοσμίως. Αυτό θα σημαίνει αύξηση των βασικών δεξιοτήτων όπως η ψηφιακή κινούμενη εικόνα, ο σχεδιασμός UI/UX, ο οπτικός σχεδιασμός, η αρχιτεκτονική, η ψηφιακή τέχνη, ο νόμος (προστασία IP) και πολλά άλλα.
Στρογγυλοποίηση
Μέχρι να σχηματιστεί πλήρως το μετασύμπαν, κανείς δεν μπορεί να απαντήσει ρητά στην ερώτηση "Τι είναι το μετασύμπαν;" Ωστόσο, μπορούμε να φανταστούμε πώς θα ήταν να δημιουργήσουμε έναν πιο καθηλωτικό εικονικό κόσμο όπου οι άνθρωποι μπορούν να εργάζονται, να παίζουν, να ψωνίζουν και να έχουν πολύ περισσότερη εμπειρία με ανθρώπους από όλο τον κόσμο.
Σύμφωνα με τον CEO της Meta Zuckerberg, «Το Metaverse είναι ένα εικονικό περιβάλλον όπου μπορείτε να είστε παρόντες με ανθρώπους σε ψηφιακούς χώρους. Μπορείτε να το σκεφτείτε ως ένα ενσωματωμένο Διαδίκτυο στο οποίο βρίσκεστε μέσα σας αντί να το κοιτάτε απλώς. Πιστεύουμε ότι θα είναι ο διάδοχος του mobile internet».
Γίνονται θεμελιώδη βήματα που αποδεικνύουν ότι το όνειρο ενός μετασύμπαντος σταδιακά εκδηλώνεται. Θα είναι ενδιαφέρον να παρακολουθούμε τα γεγονότα που εξελίσσονται τις επόμενες δεκαετίες.